Ajalugu

AZLK-i tehas ehitati Moskvasse 1930 aastal KIM-i nime all. Algselt koostati seal Gorki autotehase mudeleid GAZ-A ja GAZ-AA. Seal töötati ka välja esimene nõukogude liidu väikeauto KIM-10, mille protoüübiks oli Ford Prefect. Esimesed KIM -10 katsesõidukid valmisid 1940. aastal. II maailmasõja järel nimetati tehas ümber Moskva Väikeautotehaseks (MZMA). 1947. aastal alustati Moskvich 400 tootmist. See mudel kannatas isegi võrdlust mujal maailmas toodetud autodega. Mudelit 400 toodeti 1954. aastani, mil asemele tuli Moskvich 401, millel oli eelkäijast võimsam mootor ja uus käigukast. Kägivahetushoob oli toodud roolisambale.


Moskvitš 402, allalastavate istmetega ja moodsa väljanägemisega auto

Mudelit 401 toodeti 1956. aastani, mil alustati 402 tootmisega. Auto mootori võimsust ja silindrite töömahtu suurendati, täielikult muudeti pidureid ja esisilda. Kere sai uue kuju ja seeläbi ka avarama sisemuse. Esmakordselt võeti autodes kasutusele kütte- ja tuulutusseade ning liigutatavad esiistmete seljatoed.

Kui 1958. aastal valmis uus, suurema töömahuga mootor siis jätkus küll veel 402 tootmine, kuid pärast kere uuendusi tuldi välja uue mudeliga. Selleks oli 407, mida toodeti 1958 – 1963. Mudelit 407 täiendati pidevalt. 1959 asendati kolmekäiguline käigukast neljakäigulisega.


Tõeline klassik, mida mäletada: Moskvich 408

1960 – 1964 konstrueeriti mudel 408, mis oli senitoodetust täiesti erinev. Uus mudel lülitati tootmisesse toodangut katkestamata. Selleks loodi üleminekumudel 403, mille kere oli küll oma eelkäija sarnane, kuid enamus agregaatidest ja sõlmedest olid juba tulevase 408 omad.

1965. aastal alustati mudeli 408 tootmist. See erines 403-st ainult kere kuju ja võimsama mootori poolest. Kõik muu tuli üleminekumudelilt põhimudelile kaasa. 408 tootmise ajal töötati välja uuem ja võimsam mootor, mille konstruktsioon oli eelnevatest tunduvalt erinev. Kogu jõuagregaat (mootor koos siduri ja käigukastiga) läks tootmisele Ufaa Mootoritehasele. See oli esimene jõuallikas, mida MZMA valmistas koostööna.

1967 alustati Moskvich 412 tootmist, aga jätkati ka 408ga. 412 sai uue jõuallika ja põrandale paigutatud käigukangi. Mõlema mudeli tarbeks loodi ühtne kere. Mudelit 412 täiustati tootmise käigus. Lisati asju, milleta tänapäeval autot ette ei kujutata: loodi kohad turvavööde kinnitamiseks; pehme polstriga ümbritseti nii armatuurlaud, kütteseade kui ka aknaalused; loodi uus, kokkupõrke korral lühenev roolisammas ning paigaldati kindlamad lukud, et uksed kokkupõrkel lahti ei läheks.


Moskvich 408, Nõukogude Liidu üks moodsamaid sõidukeid

1969. aastal sai tehas nimeks AZLK. 1976. aastal alustati 2140 tootmist. See sarnanes küll mõneti oma eelkäijaga, aga 412-ga võrreldes muutus tagaosa ilme – kaotati kolmnurksed suunatuled, muudeti kerejooni pehmemaks, lisandus pakiruumi avamine tagant.

Ees säilisid nelinurksed esilaternad, aga neid hakkas ümbritsema plastehisvõre. Ukse käepidemed süvistati keresse, istmetel võeti kasutusse peatoed, uuenes armatuur, lisati ohutuled. 1978. a lõpus alustati raskematele teedele mõeldud modifikatsiooni, Moskvich 21406 ja 1980. aastal luksuslikuma 2140SL tootmist. Selles mudelis oli esmakordselt elektronkell ja ka raadio.


Moskvich 2141, praktiliste ja moodsate naiste lemmik

Esimesed Moskva tehase dokumentatsiooni alusel valmistatud Iž-412d valmisid 1966. Tagaveolist laugsabakerega mudelit Iž-2126 ОДА toodeti koos selle modifikatsioonidega vähesel hulgal 1993–2005. Selle auto baasmudeli disain on sarnane M-2141 disainiga, armatuurlaud on koguni peaaegu identne. 1986. tõi mudeli 2141, mis erineb eelkäijatest. Esiveoline luukpära oli viiekäigulise manuaalkastiga ja jõuallikatena kasutati VAZ-2106 ja UAZM-331 mootoreid.

M-2141 ja M-2142 mudelitega lõppes Moskvichi kui kaubamärgi lugu. Iževski tehas on tegelikult vaid Iževski masinaehitustehase autosid tootev osakond ja algselt sisuliselt täiendav Moskvichide konveier.

2006. aasta veebruaris, olles tootnud üle 5 miljoni sõiduauto, läks Moskviche tootev ettevõte ametlikult pankrotti. Uute autode tootmine oli seal lõppenud juba mitu aastat varem. Praegu monteeritakse osas tehasekompleksist Renault’ (Dacia) autosid.