Üks lemmikteema on pidurite teema....nagu juba varemalt ehk olete minu puhul märganud. Selle autoga oli päris palju jamasid. Esiteks sai ju pandud uus piduri regulaator.... See oli muidugi korralik. Kuigi esiteks tekkisid väikesed kahtlused. Hiljem muidugi selgus,et minu kahtlused olid asjatud.
Mul on kombeks siis enne ülevaatust kõik korralikult üle vaadata,mitte nii,et torman ummisjalu ülevaatuspunkti nagu Lasnamäe tädikesed suhkrujärjekorda...... Võtsin kõigepealt maha tagumised trumlid. Vaade oli üllatav. Autole oli keegi paigaldanud erinevad pidurisilindrid. Ehk siis paremal oli lekkiv 22 mm. ja juhipool 24 mm. silinder. Peale selle oli pandud uued piduriklotsid( nägid õite värsked välja) ,kuid ka siin oli nalja tehtud. Ühel pool punakad klotsid ja teisel hallid. Ma ei või nüüd küll sajaprotsendiliselt väita,et tegu erinevate materjalidega,kuid no sõbrad.....peaks ikka panema sarnased klotsid. Iseasi,kui viimased klotsid maamuna peal,no siis vist plaksutaks ka rõõmust juurde...
Võiks siis teha nii,et panna võrdselt,et eesmised hallid ja tagumised punased. Või vastapidi. Aga ülevaatuselt oli see autu ikka läbi saanud. Ülevaatajahärra muidugi mainis,et ei ole teinekord vahet olnud,et üks silinder erinev,olevat ka sedasi vanasti TÜV läbitud. No mine siis tea. Järsku oligi nii.
Kõik sai siis lõpuks tehtud nii,nagu peab. Otsisin teise 22 mm pidurisilindri ja panin paika. Teisele panin sisse aga omatehtud mansetid. See asi sai ilusti korda. Käsipiduri asjad laabusid ka kenasti. Polnud muud vaja teha,kui ainult reguleerida,et võrdselt võtaks.
Esipiduritega sai aga nalja. Üks pidurisadul oli vigane (juhipoolne). Õlid olid remondi ajaks välja tilkunud. Õnneks oli mul veel alles uus komplekt mansette,mis said siis kenasti sisse pandud. Parempoolset piduriketast oli aeg halastamatult rünnanud. Tundub,et keegi oli sõitnud hulga aega raudklotsidega.....
Seda asjaolu arvesse võttes sai pandud uus pidurisadul,kuid seal ennem olnud piduriklotsid. Just sellepärast,et vastasel juhul ei tööta asi sisse enne TÜV. Hiljem nagu arvata oli,asi laabus ja esipidurid võtsid nii nagu peab.
Õiged jamad hakkasid aga alles pihta.....
Nimelt peale kõikide asjade kontrolli ja sättimist ei hakanud pidurid tööle. Sai kõik õhutatud nii nagu peab. Isegi rohkem kui peab. Aga tööle ei saanud. Lõhkusin lahti selle piduriregulaatori,kuna sealt tatsiku vahelt tundus mulle õli tilkuvat.... See väike alumiiniumist asjandus on omaette pätakas. Lugu seande,et mansetid olid kulunud ja ka tükid väljas. Otsisin kohalikust poest sinna sobivad ümartihendid. Mis aga selgus oli see,et seda kokkumonteerides on võimalik tihendid ise ära rikkuda.... Asi näeb siis välja järgmine..... kui tihend on kolvipeal ja tahad seda auku lükata,juhtub selline asi,et kui lükkad liiga palju,murrab väikese tüki kummi kaasa.... sellega peab ettevaatlik olema. Esimese manseti lõhkusin ära ja asi sai ka kohe selgeks......
Siis oli järgmine töö jälle õhutamine..... aga tulemus oli ikka sama. Selleks ajaks oli siis jamatud juba paar poolikut päevakest. Näpukesed õlised,kuid pidureid ikka korda ei saanud.
Järgmisena kahtlustasin piduri peapumbas viga olevat. Võtsin lahti.pesin puhtaks ja lauapeale pappkarpi osad ritta. Vaatasin hoolikalt asja üle ja mis välja tuli- mansetid kulunud. Kuna mul oli neid piduripeapumpasid hulgim,panin järgmise külge. Midagi aga ei muutunud. Pidureid tööle ei saanud. Vahepeal sai siis õhutatud hoolega...ehk sama protseduur ,mis alati..... Pedaal vajus põhja. Suure pumpamisega nagu hakkas võtma. Aga ei enamat. Niipea,kui jala pedaalilt võtsin,kohe kõik kadunud.
Proovisin siis veel ühte pumpa. Tulemus-----0. Siis kargas hing täis ja kukkusin mansette vahetama. Mõned olid panna uued. Osad kobedamad jäid alles. Ikka kasu polnud. Minuarvates vist möödus veel üks päev......
No siis läksin oma kollase autu kallale ja võtsin sealt töötava asja. Tulemus jälle o l e m at u ....
No siis läks mul juba hari punaseks......hakkasin kahtlustama seda tagumist regulaatorit.....kuigi vabandust....too asi polnud üldse asjasse segatud,nagu siis hiljem selgus.......
Mul oli juba tööisu rikutud ja istusin maha. Minu töö oli nagu tühja toimetamine....
Ja see ei mahu mulle pähe.......et ma ei saa nüüd asjast jagu. Peale mõningast arutamist sai siin ka sõpradega arutatud(Vana mäger,Maz-500,Kapten jt. Aga siis tuli mul meelde vana(kadunud autoomanik) ütlus: " Selle auto juures on ennem tegutsenud linna kõvemad mehed!" Vaat siis hakkas lõpuks minu aju tööle
Vaatasin siis ühte pidurisadulat ja teist...... HEUREKA!
Keegi kõva autoremondimees oli pannud pidurisadulad vahetusse....!!!!??? Sellel juhul juhtub nii,et õhutusnippel jääb valele kohale. Juhipoole oli pandud siis parempoolne sadul...... Õhutades siis jääb õhk ülesse kotti.... tuli siis meelde veel vana jutt,et see silinder tilkus ka läbi ja ta oli kallanud vahetevahel õli juurde........ no oligi asi selge. Otsisin siis aidast veel ühe õige pidurisadula. Vahetasin sellel mansetid ja panin külge. Peale õhutamist siis üllatus-------töötab sinder!!
No on ajud! Kesse kurask sellise sigadusega küll hakkama oli saanud. Tagantjärele nüüd mõtlen,et kui vanal oli see silinder läbi lasknud,siis õhutas see ennast peale mõningast sõitu ise ja ei saanudki aru,et midagi viltu on...... kõik rõõmsad ja puha. Aga minul võttis siis see remont mahlad hetkeks välja.
Muidugi sai siis võetud autolt uuesti maha kollase Mosse piduri peasilinder ja see tagasi vanale kohale pandud. Aega ja mäsu kõvasti. Rohelisele aga panin peale veelkord ülekontrollitud ja puhastatud peapumba. Ja muidugi jälle sai õhutatud.....
Võin nüüd kindlalt väita,et piduri peapumba remont nüüd selge ja võin seda teistelegi õpetada.....
,sest kui kümmekond vana pumpa oled osanud laiali lammutada ja sealt ühe tööle,sellest peaks siis piisama......