Jäin siin vana teemat lugema
Teemaalgataja kirjutisest selgub, et termostaat vahetatud, pandud mingi saksa päritolu. Ma nende mootoriväliste termostaatidega hilisema väljalaske mossedega pole tegelenud. Kuid kuskilt on meelde jäänud säärane jutt. Mosse ja VAZ-i termostaadid on väliselt sarnased, kuid sees pidi erinevuseks olema üks nüanss. Mosse jaoks toodetud termostaadi elemendil, mis on valtsitud sinna plekikopsikusse, on krae sees pisike avake, mida žiguli termostaadil ei ole. Selle avakese kaudu pääseb süsteemi jäänud õhukott välja. Kui siksi termostaati kasutada mossel, tekivad need jamad. Ma ei ole ühtegi termostaati lahti võtnud, seega ei saa väita, kas siis ühel on ava ja teisel ei ole. Vanema tüübi mootori termostaadil, mille korpus on mootori küljes, on küll see väike auk sees.
Nüüd Moskvitsi tuulekojast. Neid on tõesti valmistatud spetsiaalselt ka mudelile 412. Kuid paigaldati seda plekitükki ikka haruharva. Kasutaja Edel on üks vähestest kes on seda asjandust näinud ja ka omanud oma 2140-l. Minul oma pika eluea jooksul on olnud sellega kokkupuudet vaid kolmel korral, seepärast ma ei imesta, et siinsed nooremad kollegid tituleerisid selle Edela puhul Vazilt külgepoogituks. Kõik mosseomanikud võiksid siiski oma autod radikatele korra pilgu peale visata, siis nad avastaksid et umbes 90 % autodest on radikatel paigaldusvõimalus olemas, omades selleks spetsiaalselt kolme kinnituskõrva, millel M6 keermega plekimutrid. Nojahh, radikad on ju samad 408-ga.
Aga vaadakem siis tuulekoda ürgvanast 412,427,433 kataloogist, ajastust, kui need autod omasid vana 408 tüüpi keret.
Siin on ka näha tuulekoja serva. Hoopis huvipakkuvam on see ürgvana radikas oma alumise malmsuudmikuga ja sirge lõdvikuga. Mootoril on kõige varasem bensiinipump, millel käsitsi pumpamiseks varras, mille otsas siis aas, kust sõrm sisse torgati. Arvan, et jällegi valdav osa siinsetest foorumlastest sellist bensupumpa pole kohanud. Pildil kujutatud õlifiltri kopsikul on allosas aste põhjale. Selline korpus ei ole alumiiniumist vaid mustast metallist silinder, millele keevitatud eraldi põhi, mis tekitabki astme. Filtrikopsikute evulutsioonis siis järgmine, peale esimest, mis oli ka alumiiniumist, kuid omas ühel küljel täiendavat jahutusribistikku. Ka generaator on vahelduvvoolu generaatorite esimesest põlvkonnast oma erilise korpusega.
Ja veel üks huvidav detail, mille olemasolust teadlikud on üksikud, suurem osa rahvast pole kuulnudki. See on Moskvits 412 jahutusventilaatoritiiviku automaatse elektromagneetilise sidestusega veepump. Ise olen näinud 1967. a. 412-st tehtud fotodel. Reaalselt ei ole kohanud ja ega vist kunagi kohtagi. Tiiviku ühenduse käivitab radika ülemise paagi küljes asuv andur-lüliti, pildil all paremas nurgas pos. 31.
Siin ta on:
