3. leht 67-st

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 23 Okt 2014 20:06
Postitas MAZ
Eks ma tõesti olen üks neist pättidest,kes Talupoja juhtis kurjale teele oma Diisel Mosse projektiga. Kuid on näha,et sellest on ka kasu olnud. Diisel mossesid on eestis olnud aga enamus on lõpetanud oma sõidud,kuna mootorid on katki läinud ja osasid pole saada olnud.

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 23 Okt 2014 21:25
Postitas TALUPOEG TALUJA
Lohutuseks MAZ-ile,et nüüd on juba hilja... diisliusust lahti enamb ei saa. :lol
No selle mootoriga oli algul selline lugu,et sain kunagi kokku A. K.-ga ja sai temalt küsitud midagi....ja tuli jutuks,et tal on selline mootor. See oli vast Türil(ptüi! krt. kõik head asjad saanud sealt....) motoklubi jõulupeol Raadiomuuseumis... läks veel mõni aasta ja kahjuks tubli mees oli läinud manalateele... Vast aastal 2012 sai asi tõsisemalt ette võetud ja 2013 sai mindud mootorit tema poja juurde vaatama . Seda sai muidugi ettevalmistatult tehtud ,seega vaatamisest oli juba kaugemale mindud,oli kindel plaan igal juhul mootor ära osta. Ja selleni ka jõudsin.
Mõnda aega sai niisama mootori ümber jalutatud. Vanameister oli ikka korralik mees-oli pannud isegi sidurikojale vineerist tüki ette,et rotid sisse ei pääseks ja õhupuhastaja auk oli ka tihedalt kaltsu täis lükatud. Tänu sellele ei olnud ka midagi mootorisse sattunud. Tavaliselt jäetakse sellised vanad mootorid niisama vedelema ja lõpuks rändavad kokkuostu.
Mootorilt sai maha kruditud küttepump ja viidud Oisu Diislisse kontrolli. Kuna mootor oli vast paarkümmend aastat seisnud,ei julgend mootorit muidu käima panna,kui pump läbi kontrollitud ja puhastatud. Sellega saadi hakkama ja nii see tagasi saigi pandud. Vedasime sõbraga kelgul mootori treiruumi ja selles kitsas ruumis ,uks lahti,sumpsitoru ots uksest väljas,esimese matsu ka ära tegi. Sai kruditud pumpa siia-sinna aga sinist suitsu jäi ikkagi välja ajama. Tühikäigul polnud viga aga niipea,kui pöördeid andsin,lõi õue siniseks. Ei osanud muud teha,kui plaan mootor osadeks võtta. Polnud ju ka teada mootori eluloost suurt midagi peale selle,et kunagi oli ühel Mossel peal olnud. Läbisõidust ei teatud ka miskit,kõike võis ainult arvata. Käivitus oli ka jube raske,sai isegi eetrit lastud kollektorist sisse. Soojalt käivitus imehästi.
Järgneb.....

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 24 Okt 2014 08:47
Postitas Manks
TALUPOEG TALUJA kirjutas: Samuti isand MAZ ja ka Manks,kellega ikka sai neid Perkinsi jutte jahutud... :beer .
Eriline ooper muidugi see, kuidas käsijuhtimisega 2140 -ne katusele keerasime ja kultuuriprogrammiga edasi läksime :)

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 24 Okt 2014 10:36
Postitas TALUPOEG TALUJA
Manks kirjutas:
TALUPOEG TALUJA kirjutas: Samuti isand MAZ ja ka Manks,kellega ikka sai neid Perkinsi jutte jahutud... :beer .
Eriline ooper muidugi see, kuidas käsijuhtimisega 2140 -ne katusele keerasime ja kultuuriprogrammiga edasi läksime :)
Kurask,no see oli kino jah. Läksin Manksi juurde juppide järgi aga kus aga juhtusid sündmused üksteise järgi. Ei tulnud sellest juppide arutamisest essugi välja. Külla tulnud naaber lõpetas meie plaanid aga selle asemel saime võimsa ekskursiooni! Asi lõppes poole Võrumaa ekskursiooniga ja tühja kõhuga ringiratsutamisega. Ime,et ellu jäime.....
Perenaise valmispandud grillilõkke tuha peale saime uuesti tule üles ja pimedas närisime vorstijuppi,et silmanägemine uuesti taastuks. Sõbrad Tarmo ja Märt olid ka kaasas ja said isegi pitsi nahavahele aga mina vaene mees olin sunnitud kainena roolitaga vaaruma.... :lol Seega algne sõidu eesmärk-saada mõned jupid........jäi täitmata. Pigem sain neid juppe mis niisama anti. :D
Külastasime ka meie kodumaa esimese diiselmosse omanikku. Vaatasime auto üle ja sai peremehega räägitud auto iseärasustest. Peremees pani mootori ka käima ja saime kõik sahmaka vingu ninavahele. Päev oli igaljuhul sisukas.

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 24 Okt 2014 23:23
Postitas TALUPOEG TALUJA
Järgneb....
No ja siis peale katsetamisi sai ikka tükk aega arutatud,et mis ja kuidas. Aga ega muud üle ei jäänud,kui oli kindel nõu mootor lahti võtta. Midagi väga suurt erinevust sellel mootoril minu LT-28 mootoriga polnud. Hea lihtne mootorikene..... :lol Seda ütlust tuletan veel edaspidigi meelde.....asi polegi teab mis lihtne või siis keeruline,pigem asja töölesaamises on raskus! Kuna olen elus pidanud paljudele mootoritele remonti tegema,ei olnud mul ka suurt hirmu,et hakkama ei saaks... aga keerulisi situatsioone oli küllaga. Altminekuid ka muidugi aga ma ei pea häbenema,sest ka minust kõvemad mehed eksivad.....
Enne mootori lahtivõtmist sai ka fotokaga klõbistatud,et kus mis asi oli ja on. Sellest on teinekord abi,kui juppe kipub üle jääma...... Ei maksa ka unustada,et mootoril on kõik mutikad ja muud asjad tollmõõdus...ja iga poldi-mutri kaotamine võib tekitada jamasid... Mind isiklikult sellised jamad verest välja ei löö,kuna mul on lai valik tollmõõdus vindipulki ja lõikajaid. Samuti treipingi taga lausa teraga lastud kõikvõimalikke vinte. Treipingi ostu eel saigi tükk aega uuritud,et kas pingil on võimalik tollmõõdus asju teha.
Lahtivõtmine käib tavaliselt ülikiirelt.... kokkupanek võrdub aga igavikuga. Mul oma süsteem,et kuhu ja kuidas asjad käivad. Olen kogunud igasuguseid karbikesi-totsikuid kuhu kõik jupid vastavalt saamiskohast satuvad. Hiljem on sellevõrra lihtsam,pole vaja suurt otsida. Seda muidugi ei tasu loota kunagi,et juppe palju üle jääb...tavaliselt tuleb ikka puudu. Selle tarbeks sai veel mõned vanad mootorid kokku ostetud,et oleks mingigi valik tagavaraosi,sest ega poest kõike ei saa. See on ju igati hea,kui mingit mutikat vaja,lähed oma "lattu" ja võtad.
Esimese asjana avastasin,et ühel kolvil on mõra. Ei midagi erilist aga mulle selline ühepäeva-igapäeva remont ei istu. Hakkasin uut kolbi ka kohe otsima. Sai helistatud siia-sinna ja odavat lahendust kohe ei paistnud. Kuna olen kokkuhoidlik....otsisin poolepidust tervet kolbi aga seda leida ei õnnestunud. Kuulutasin ka foorumites aga ei kõssugi. Lõpuks aga juhtus see,et avastasin juhuslikult,et üks minu kokkuveetud mootor on ikkagi siiski 4.108.... :lol Vanarauast päästetud mootor. Mootori nummert polnud ja väljast esiti ei olnud võimalik kindlaks teha,et tegu just seda marki mootoriga. Nüüdseks muidugi on mul selge sott,et kuidas kolme erineva mootorimargi kindlakstegemine käib..... Nimelt on vanematel mudelitel plokikaane poldid peenemad. Vaatad peale ja saad kohe öelda,et tegu kas siis ühe vanema või siis järgmise mudeliga. No sealt saingi kolvi. Ühe pealinna firma kaudu sai tellitud uus komplekt kolvirõngaid. Lausa originaalosa.
Plokikaan oli üllatavalt heas seisus. Juhtpuksid vähe kulunud. Klapisääred muidugi kergelt kulunud. Kuna klapimeister arvas,et kestavad veel,läksid uuesti käiku. Tihendite otsimine jäi ka tema lahendada. Hiljem muidugi saab räägitud sellest apsakast mis jäi nii minul,kui ka klapimeistril märkamata. Too viga raiskas ikka päevi.....ja seda higi sai valatud piisavalt palju..... :lol
Järgneb....

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 25 Okt 2014 22:24
Postitas MAZ
Minu esimene kokkupuude Perkinsiga ja diisel Moskvichiga kui sellisega. Ulatub aastasse 2006, kui üritasin ühelt kohalikult mehelt,tema sammaldunud Elite diislit ära ärida. Mehel oli mootor maha tõstetud ja see seisis,kuna kepsu saaled ja osa klappe olid ära. Samas kuna osasid ei olnud,polnud mehel maja ehitamise kõrvalt aega selle mootoriga mässata. Tulemuseks oli see,et nii auto kui mootor on tänaseks ammu juba vanametalliks ära viidud. Tegu küll mingi iludusega polnud aga omamoodi ainulaadse masinaga. Teine selline on võrumaal,mis praegugi veel liigub. Siit ka Talupoja tagant torkimine.
Samas kohe võin öelda,et VW LT,Kombaini Sampo ning muud Perkinsi analoogid ei sobi mosse peale kohe mitte. Isegi kui visuaalselt sarnased. Kodanik Talupoeg seletab asjad lahti detailselt.

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 26 Okt 2014 10:13
Postitas TALUPOEG TALUJA
No jah. Otse kohe ei sobi ükski mootor. LT-oma üldsegi mitte,sest suurused erinevad ja ei mahu üldse ära. Kaalult võibolla sobiks aga kuju on selline,et ohoooo....
Perkins 4.108 sobib Mossele sellepärast,et mõõtmetelt ja kujult on suhteliselt lihtne ja kandiline..... Selle isa ja vanaisa istuvad ka peale aga brobleem selles,et kui ei ole spetsiaalset hooratast,koda,vaheplaati ja veel hulga lupstükke,pole selle kestaga midagi suurt teha. Siis peab ikka väga kõva ehitaja olema,kes ristaks kõik vajaliku. Meil lihtsalt pole selliseid vendi palju....hea kui lahtivõetud Mosse tagasi kokku kuidagi pannakse ja sõitma saab.

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 26 Okt 2014 16:51
Postitas MAZ
Tükk tegu oli ka pidurisüsteemi lahendamsega,kui ma õigesti mäletan. Nimelt ei saa vanematelt perkinsitelt võtta võimendi jaoks vaakumit. Puudub vajalik ots kollektori küljes. Samas nt Volgale mõeldud Perkinsil on see täiesti olemas.

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 26 Okt 2014 17:29
Postitas TALUPOEG TALUJA
MAZ kirjutas:Tükk tegu oli ka pidurisüsteemi lahendamsega,kui ma õigesti mäletan. Nimelt ei saa vanematelt perkinsitelt võtta võimendi jaoks vaakumit. Puudub vajalik ots kollektori küljes. Samas nt Volgale mõeldud Perkinsil on see täiesti olemas.
Vaakumi asjaga oli kõvasti uurimist kuni õigele teele sain. Vanematel oli tõesti nii,et polnud. Uuematel kindlasti oli ja tegelt oli ka juba ennem aga vist ei pandud kõigile. Selle jaoks on tegelt ploki küljes kohad olemas vastavalt vajadusele.
Kuskil laias ilmas nägin pilti,kus näha,et ühel P. oli pump viidud mootoriploki allapoole isegi. Ja muidugi kui vaadata neid mootoreid mis paatide peal siis seal on isegi osa asju topitud mootori otsakaane külge....ja on ka pilte,et on ära lagunenud...... Too otsakaan on ju õhukesest plekist stantsitud.

Pigem vaevab mind hoopis see asi,et leiaks kuskilt küünaldega plokikaane. Kas meie maale selline ka sattus,ei oska öelda. Olen tsipa ka mujalt kuulnud,et pidi haruldane asi olema.... Kui saaks või teeks sellise kaane saaks paugupealt auto käima. Hetkel ei saa enam mootorit käima,kuna temperatuurid juba liiga madalad.... ehk siis vist on kätte jõudnud aeg,kuna saab Perkinsit kiruda!!!! :D
Nüüd olen vist juba pea 500 km ringi uranud ja tuleb see Kamazi õli mootorist välja lasta............ Sissetöötamisõli siis ajutiselt. Oleks veel sõitnud aga soe aeg....ptüi saab otsa ja karm reaalsus kohale jõudmas. Asemele topin siis 10W-30 poolsünt õli. Peaks sobima igaljuhul etemini kui see mis praegu sees.
Kui keegi nüüd hakkab laulma,et mingitest tagitamisest väntvõllikanalites siis see on paras jura! Perkins 4.108-l ei ole kanalites sellist kohta kuhu tagi koguneks. Selle eest tuleb kiita jälle Inglismanne,kanalid on lihtsalt puuritud väntvõllist läbi otse.... Algul muretsesin,et ei tea kuidas korgid maha saan ja tagi aukudest kätte...... muretsesin asjata. Vaatad kohe vändast otse läbi....5+ Inglaste kasuks... :beer

Ja nüüd sõdurpoistele paar rida...... :beer
Kas kuskil kaitseväes pole näha olnud mingeid generaatoreid või pumpasid millel peal Perkins 4.108 mootoreid? Tunnen huvi,sest siis saaks edasi uurida Eesti asja!!! Tänud ette!
T.

Re: AZLK 2140 1968 TALUPOEG TALUJA DIISELMOSSE. Perkins 4.1

Postitatud: 26 Okt 2014 18:02
Postitas MAZ
Olen üritanud ka uurida,kus täpselt see Perkins 4.108 vaakumi võtmise koht on aga kõik pildid on hirmus väiksed ja aru ei saa midagi :(