1. leht 1-st

MZMA/AZLK 408 tootmisarvud- ja mahud

Postitatud: 01 Okt 2017 17:35
Postitas marek
Kuna internetis hakkas silma et nii müüdavate ja ka projektiteemade mossedel on tihtipeale kirjas või pildile jäänud ka kerenumbr ja/või šassii ning mootori number tekkis idee need kokku koguda ning sellest lähtuvalt MZMA/AZLK 408 ajalugu endale veidi selgemaks teha.

Kokku sai leitud 90 masina andmed mille põhjal nüüd kokkuvõtte teen. Kokkuvõtte tekstis arvväärtused on leitud/arvutatud kerenumbrid kuni 1970. aastani ning edasi šassii numbrid.

408 seeriatootmine algas 1964. aasta 1. augustil (masin nr. 1) ning esimese tootmisaastaga jõuti toota vähemalt 1069 masinat.

1965. aasta esimene kindel masin mis leidsin on 2867 ning suurim 34771.

1966. aasta leitud vähima kerenumbriga masin oli 54683 ja suurim 129075.
1966. aastasse jääb ka üks kindel teadaolev kuupäev: 20. augstil valmis 100 000-s 408, mis oli siis ka loogiliselt vastava kerenumbriga.
1966. aastal toimus ka muutus tehase andmesildil. Vähemalt kuni masinani nr. 83872 olid andmesildil kõik kolm numbrit (kere, mootor, šassii), aga vähemalt alates 96194 on andmesilt väiksem ning omab ainult kahte numbrit (mootor, šassii)

1967. aasta leitud vähima numbriga masin oli 133195 ning suurim 201446.
1967. aastasse jääb ka üks kindel kuupäev: 17. oktoober unifitseeriti 408 ja 412 kered sobivaks mõlemale tehnikale ning seda alates autost kerenumbriga 199706.

Minu enda auto kerenumber (176698) jääb nende kahe teadaoleva kuupäeva ja kerenumbri vehele ning kui idealiseerida tootmisvõimsus konstantseks siis võin järeldada, et minu masin toodeti tõenäoliselt juulis 1967.

1968. aasta vähim leitav kerenumber oli 217545 ning aasta lõpuks võis number olla u. 300 000 juures. Kuna alates 1968. läks enamus Moskva toodangut ekspordiks on andmeid nende kohta leida üsna vähe.

1969. aastast on pärit kindlasti masin kerenumbriga 358046 ning suurim leitud number vanatüübi kerele on 362432 ning kandis tootmisaastat 1970, kuigi ametlikult peaks olema 1969 detsember kere uuendus aga ju siis tõenäoliselt komplekteeriti veel tehases ka mõned seisma jäänud vanatüübi kered. Antud masina mootori number oli juba 484141, mis näitab et mootoreid oli toodetud juba vähemalt 33,6% rohkem kui keresid. Samas šassi number oli 335208 ning seega kerenumbrist 8% väiksem.

1970. aastal uue kerega alustati šassii ja kerenumbriga 0-st ning vähim teadaolev šassiinumber on 15954 (Link) kui samas mootori number on juba 506678. Selle masina jaoks tuletatud kerenumber oleks 28972 ning seega väga tõenäoliselt jooksid kerenumbrid alates 1970. aastast 412 ja 408 keredel summaarselt ning tootmisarve eristada saakski vast šassiinumbrite järgi.
1970. aastast on veel šassiinumber 42932 ning juba 1971. aastast 117010.

1972. aastast on kindlalt 173579 ning 1973. aatasse jäävad 192043 ja 241432. Viimase korral on kerenumber juba 438251 (45% suurem šassiinumbrist, 412 kerede tõttu arvatavasti) ning mootorinumber 892630.

1974. aastast pärineb 241432 ning 1975. aasta lõpuks (tootmise lõpp) on šassiinumber juba 325257. Antud masin on juba 2140-ne taguotsaga, aga esiots ja uksed veel 412/408. Kirjas oli et tegu 1976. aasta pilliga kuigi tootmine oleks pidanud lõppema detsembris 1975. Sama masina kerenumber oleks tuletatult 650221 ja teadaolev mootorinumber 1072725.

Et kokkuvõttes siis tehti vähemalt 660 000 MZMA/AZLK 408 mosset ning 408 mootoreid toodeti vähemalt 1072725.

Oleksin väga tänulik kui keegi 408 omanik viitsib mulle oma masina vastavaid numbreid saata et saaksin oma andmebaasi täiendada.

Ning kui keegi soovib teada, et mis aastast võiks kuskil nurgas seisev mingi numbriga 408 mootor olla või kui mõnel masinal kolmest numbrist pole ühte või kahte teada siis võin lähimate teadaolevate masinate põhjal hinnangu anda et mis number olla võis.

Tootmiskuud julgen pakkuda ainult 1966-1967 masinatele, mille kerenumber jääb 100 000 ja 199706 vahele. Need lähevad kokku ka templitega detailidel niipalju kui masinate vanuse määramise teemasid lugesin.

Lõpuks lisan ka saadud graafiku vastavatest numbritest aastate lõikes. Kerenumbri kasv on võetud konstantse väärtusega erinevate teadaolevate numbrite (eelpool toodud kuupäevad või siis tootmisaastad) järgi.

Pilt

Re: MZMA 408 1967 Marek

Postitatud: 01 Okt 2017 23:08
Postitas Edel
Kunagi tõin varuosadeks 1974a M-412 http://fotoalbum.ee/photos/Edelareisija/sets/700103 millel kere nr oli 391 685 ja šassii 331 685. Numbrid lugesin vanast tehnilisest passist, ostetud 11. xxxx 1975a kui seal kirjas olevatest "varesejalgadest" aru saan (Vene keeles ka veel).
Mootor oli muidugi 412, kui sellegi nummer kedagi huvitab, siis 0 783 629.

Pirka järgi Izevski oma. Selle kere numbrid olid Moskva omadest eraldi süsteemi järgi?

Re: MZMA 408 1967 Marek

Postitatud: 02 Okt 2017 09:42
Postitas marek
Edel kirjutas:Kunagi tõin varuosadeks 1974a M-412 http://fotoalbum.ee/photos/Edelareisija/sets/700103 millel kere nr oli 391 685 ja šassii 331 685. Numbrid lugesin vanast tehnilisest passist, ostetud 11. xxxx 1975a kui seal kirjas olevatest "varesejalgadest" aru saan (Vene keeles ka veel).
Mootor oli muidugi 412, kui sellegi nummer kedagi huvitab, siis 0 783 629.

Pirka järgi Izevski oma. Selle kere numbrid olid Moskva omadest eraldi süsteemi järgi?
Izevski mossedel on omaette numeratsioon, vähemalt kerenumbri osas. Neid ma täpsemalt pole uurinud. Küll aga niipalju. et Izh 408 on üsna haruldane nähtus, mida toodeti 1966-1967 u. 4000 tk ja säilinutel jäävad ka kerenumbrid sellesse vahemikku.

Re: MZMA 408 1967 Marek

Postitatud: 22 Okt 2017 17:30
Postitas marek
Täna oli vaba aega ning uurisin ka MZMA/AZLK 412 ja 426 mossede kerenumbreid sest need jooksevad 408-ga paralleelselt, 412-l siis kerenumber (k/n) ja 426-l mootorinumber (m/n).

Kõik senised oletused peavad paika, aga siis tähtsamad tähelepanekud:

Wikipedia andmetel hakati 426 tootma märtsis 1967. Kõige vanem masin, mis leidsin on k/n 69, šassii number (š/n) 65 ja m/n 193781.

Universaalidel k/n ja š/n 1970. aastal tõenäeoliselt ei nullitud kuna neil ju kere ei muutunud ning vastavat muutust pole ka säilinud masinate numeratsioonis näha.

Vahepealse näitena 1971 olid ühel masinal numbrid järgmised: k/n 35276 š/n 14273 ja m/n 658720 (408 mootor). See näitab seda et, universaalide (426 ja 427) kerenumbrid jooksid ka järjest nagu 408 ja 412 ning tootmisarve saab eristada š/n järgi.
1974. aastaks oli suurim leitud 426 š/n 31879, mis näitab, et universaale toodeti ikka väga vähe (408said oli tehtud 1974. aasta alguseks vähemalt 580000). Antud masina m/n 995978 (408 mootor).

412 hakati tootma ka 1967 ja kõige noorem Moskva 412 mis leidsin omas š/n 248, m/n 1208 (412 mootor). Kerenumbrit sellel masinal ei leidnud.
Küll, aga 1969. aastal toodeti Moskvas 412: š/n 6521, m/n 42024 (412 mootor) ja k/n 347259. See näitab seda, et 412 ja 408 kered jooksid vähemalt Moskva tehases ühes numeratsioonis 408 tootmise algusest peale. Eks see on ka loogiline kuna 1967. oktoobris ju kere unifitseeriti sobivaks mõlemale tehnikale.

Kõige viimane 412 (juba 2140 tagumikuga), mis leidsin: š/n 302117, k/n 732808, m/n 1110847 (412 mootor).
Ja neid 2140 tagumikuga 412/408 tehti š/n järgi vähemalt 40000.

Et siis kokkuvõttes toodeti Moskvas u. 660 000 408 kõrval kõigest u. 300 000 412 mosset.
Ajavahemikul 1970-1976 siis 408sid u. 325 000 ja 412-neid 293 000.