M400 "Jllu"
Postitatud: 10 Apr 2019 21:58
Tervitus kõigile mosse huvilistele!!! Midagi uut kah vahelduseks projektide teemasse.
Paljud ammu oodanud uut teemat seoses m401ga. Eks kaua mõtlesin, kas teha oma teema siia või vaikselt edasi nokitseda…vaikne ja tagasihoidlik nagu ma olen, nii kaua juba see projekt mul olnud. Aga lõppude lõpuks otsustasin ikkagi avalikustada, mis omas garaasis tegemisel on. Kriitikat ma ei karda aga igasugustel tähenärijatel pole mõtet lõugu lõksutada, kui kogu tekst ei vasta õigekirja seadustele…ma ei ole siin keele eksamil!! Tegelt ei ole kuri inimene
Nagu Hr. Lepik oma teemat alustas mudeli pildiga siis kopeerin teda(Loodan, et ei tule autoriõigustega pahandusi sellepärast). Mul kah riiulis selline mudel ilutsemas klaaskupli all. Kuigi lõpptulemus ei tule samasugune nagu mudel välja näeb aga ega väga palju ei erine ka.
Mossest lähemalt siis järgmiseks:
Juba 17 aastat tagasi sai toodud omale see isend. Noore poisikesena oli indu palju ja igast plaanid keerlesid peas. Miks sai just see mosse toodud on omaette teema. Aga ühel talvisel õhtul ta ära tõin.
Sellel hetkel oli plaanis taastada originaali ja mustaks värvida…aga nagu paljudel.elu teeb oma korraldusi ja plaanid ajapikku ka muutusid.
Kahjuks mossega kaasa ei saanud dokumente. Need olid kadunud. Tuli hakkata otsima omale dokumente. Minu õnneks mingi aja möödudes leidsin KuldsestBörsist kuulutuse, kus pakuti taastamiskõlbmatu kerega mosset koos dokumentidega. Järgi pärides selgus, et keret ei olegi,ainult dokumendid. Seadus ei lubanud sellel ajal müüa ainult dokumente. Aga kaubad sai tehtud ja nii sai registreeritud need dokumendid oma mossele. Kõik muu oli hea ja sama aga dokumentide järgi sai nüüd mu mosse aasta vanemaks.
Selline pirka oli kapoti all, millel sai aasta arv muudetud enne registreerimisele minekut. Arki mees leidis kerelt ka kerenumbri(millest mul toona ei olnud aimugi) ja nii saigi ametlikult kere seotud uute dokumentidega. Kõik läks hästi.
Ukrainast ostsin uue pirka kah…sinna on veel andmed sisse löömata. Teen seda siis kui on aeg see kerekülge tagasi panna. Selle üle on mul isiklikult hea meel, et selline on.
Sai alustatud ka nokitsemisega kodus aga kuna toonases kodus ei olnud erilisi võimalusi ja ruumi siis viisin mosse onu juurde, kes oli poole kohaga keevitajana tööl. Ta siis keevitas veidike põhja ja pani sinna selle punase värvi aga erinevatel põhjustel jäi see projekt kõrvale ja seisis nukralt mõnda aega tema kuuri taga…kust seda korduvalt taheti ära osta…
Umbes sellel ajal tuli endale kah ette „takistusi“ ja ei saanud tegeleda mossega…teadagi-naised-lapsed-majade-garaasi ehitused.
Aga mõtted mõlkusid edasi koguaeg kuigi tegutseda ei saanud siis ei tulnud kordagi pähe mõtet loobuda oma projektist ja maha see müüa. Sain korralikult mõtiskleda ja uurida teiste masinaid ja korrigeerida omi plaane.
Ajal kui alles kurameerisin oma tulevase naisega sai sõita selle mossega mõnisada kilomeetrit, kui selle onu juurde viisin. Istusime kahekesi mosses ja ajasime juttu sõidu ajal…kõigile(kaasaarvatud endale) kurvastuseks ei sõitnud mosse omal jõul vaid oli isa autol sleppis. Aga mälestus on seegi-olen saanud sõita sellega.
Niisiis aega kulus-garaasi sain nii palju tehtud ,et sain parkida kohe mosse sinna sisse. Teada ju on, et loodus tühja kohta ei salli. Kui poleks mosset sisse ajanud siis kindlasti oleks midagi muud sinna ette tulnud.
Mosse garaasis sees siis hakkasin ka vaikselt tegutsema sellega. Ettevalmistusi tegema liivapritsimisse viimiseks…
Mosset lahti võttes leidsin kultuurikihi alt sellise mündi. Pole veel seda korralikult ära puhastada saanud, et aru saada millega täpselt tegu on. Aga minu meelest huvitav seik jällegi mosse juures…Kindlasti on supper kallis münt, millega saaksin mosse valmimist finantseerida
Siis tuli aeg viia kere ja muud detailid liivapritsimisse
Panin väiksed rattad alla, et oleks kergem liigutada keret.
Endal oli hea meel, et asjad on liikuma hakkanud…
Kuna tööga seoses on vähe aega tegeleda mossega siis mul ei olnud kiiret ja probleemi sellega, et pritsimises oli pikk järjekord. Nii see seal oli mitu kuud…
Teadsin enne juba, et põhi on mul üsna läbi omadega ja seda kinnitas mulle ka pritsimees kui helistas, et valmis on. Ütles, et võin oma sõelale järgi tulla. Eks muidugi oli kahju ka aga mis sa teed.
Ja sellega oleks olnud umbes sama palju või rohkemgi tegemist ja keevitamist kui Hr. Lepikul, kes põhimõtteliselt kogu põhja ju uuest plekist valmis tegi.
Eks mul endal on kogemusi vähe(aga tahmise ja peale hakkamise puudust ei ole). Kindlasti on seda hiljem näha keevituse tulemustes. Esimesi keevitusi ei kannata üldse vaadata aga peale mõnepäevast harjutamsis ja seadistamisi hakkas juba tulema…vähemalt ise olin rahul. Ülejäänud teadjamehed saavad öelda oma sõna ,kui hiljem näevad õmbluse jälgi…
Tekkis siis mingi hetk idee leida kellegi poolik projekt, et ikka edasi minna enda ideedega natukene rutem kui oleks kogu keret üle keevitama hakkanud. Ideed ja plaanid, mis peas kogunesid ja muutusid uues suunas ja edasi antud ka ühele kuntstnikule, kelle nime ma kahjuks enam ei mäleta. Tema tehtud siis selline teos ripub garaasi seinal suurelt…
Eks see veidike teistsugune tundub kui päris mossega võrrelda aga mis sellest. Maaling on ikkagi kuntsti teos. Ja kes tahab võib leida sealt pildilt ka mitu päriseluga mitte kokkulangevaid apsakaid aga idee oli rohkem selles et sealt saaks parema ettekujutuse tulevasest mossest.
Hetkeks on nii palju muutunud, et võib olla tuleb kere ühe värviline – kuigi värvimiseni on väga palju veel minna ja selle üle saab veel mõtiskleda piisavalt.
Tagasi tulles selle idee juurde, et leida kellegi poolik projekt, millest loobuda tahetakse.
Mingi aeg tagasi tuligi kuulsasse näoraamatusse projektide gruppi kuulutus. Pakuti suurema osa keevitus töödega lõpetatud mosset. Ega ma ei mõelnud kaua. Helistasin ja uurisin asja. Tuligi välja, et see on tehtud peaaegu samade plaanidega, mis mul selleks ajaks endalgi oli. Eks igamees teeb oma moodi ja oma ideede järgi ja nii seegi mosse. Mõned plaanid olid erinevad aga see ei olnud mingi takistus. Ja nii saigi see uus mosse omale toodud.
Vana kere pakun edasi järgmistele huvilistele kui neid peaks tulema…kergem alustada kui liivapritsimine on tehtud ja krunt peale lastud. Küll kunagi selle kuulutuse ka üles saan pandud…kui varem keegi selle vastu huvi ei tunne juba.
Kuna endal tervis ei luba palju põlvitada ja kummargil olla…aga seda ju palju vaja. Siis hakkasin ka uurima autokrilli leidmist. Vend leidis kuulutuse ja vahendas selle kohe mulle. Paar päeva enne seda kui mossele järgi läksin kontakteerusin ka krilli müüjaga….ja milline üllatus…need mehed oli põhimõtteliselt naabrid. Nii, et ma sain sama reisiga tuua ära mossed ja krilli ka. Ise olin väga rahul.
Kodus sai krilli natuke putitatud ja kulumis jälgi eemaldatud. Kinnituspolt oli mõlemal pool torule sügava soone sisse kulutanud. Võib olla eelmisel kasutajal ei olnud raskuskese nii paigas ja väänas ja kulutas see kinnitus polt torusse soone sisse. See soon sai siis täis keevitatud ja siledaks lihvitud. Juurde tegin veel keskel oleva vahepalgile ka fikseerimiseks poldi kinnitused. Kippus kuidagi ühele poole ära liikuma see palk.
Uus mosse garaasis…uued tuuled peas ja uut indu ja tegutsemise tahet täis hakkasin kohe krilli jaoks kinnitusi tegema ja tõstsin mosse üles…puuklotside hunnik pildil ei ole kütmiseks vaid kasutasin neid pakkudena mosse kergitamisel.
Õnneks on tõstukse raami ja mosse katuse vahel just piisavalt veel ruumi, et seda keerutada. Kinnituse kohad ja raskuskese sain kah õnneks hästi paika nii, et on suht kerge mosset keerutada ja see püsib sellises asendis kuhu selle panen ka ilma lukustus poltide kinni keeramisetagi.
Eelmine omanik siis on põhja alt ära keevitanud ja teinud ettevalmistusi gaz69 astmelaudade kasutamiseks antud mossel. Sellest võin pildi panna kui huvitab teisi. Paigaldatud on 412 esi ja tagusild. Endal on üks tagasild taastatud ja värvitud(selle eest täname oma venda, kes selle teene mulle võlgu oli) ning ootab oma järge…
Mosse üleval…siis hakkasin otsast pihta…muidugi unistamistega kõigepealt…eks see käib asja juurde.
Alustasin tegemist tagumiste amortide kinnituste tegemisega. Venna vahendusel sain omale uued Niva amordid. Kui need kätte sain siis läks lõikamiseks ja keevitamiseks…
Siin siis ka mu keevituse stiili näide, millest enne juttu oli.
Aga enne kui amortide kinnitus valmis sai võtsin ette käigukangi paigaldamise. Eelmine omanik soovis kasutada 408 roolisammast, mille käigukangi süsteem küljes. Mulle isiklikult see süsteem ei meeldi, et käigukang on rooli juures. Ja kuna mul 2140 kere oli nii kui nii varuosadeks olemas juba siis võtsin seal käigukangi ja kinnituskoha lõikasin välja
Need keevitused tegelikult sai tehtud enne amordi kinnitus koha keevitamist ja eks on näha kah, et natuke on arengut toimunud. Siin ei tundu nii hästi välja tulnud.
Kässari jaoks jäi kah ruumi käigukangi taha. Sellega tegeleb kunagi hiljem.
Mõningad keevitused veel põhja alt said tehtud ja siis asusin poritiibade kallale. Erinevalt paljudest teistest ei ole mina suur fänn kasutama poritiiva vahele käivat kummitihendit. Sellepärast saab tiivad kinni keevitatud. Leian, et neid tiibasid ei ole vaja ära võtta, kui midagi remontida vaja on ja mida vähem on pragusid seda vähem on võimalike mustuse kogumise kohti ja potentsiaalseid rooste tekkimise allikaid. Ruumi ju seal tiiva vall remontida ja tegutseda on piisavalt. Seepärast ei näe ma probleemi selles , et need on jäädavalt kinni kere küljes. Seoses sellega muutub ka taga tiiva tagumisenurga kuju või nurk või kuidas seda öeldagi. Natukene tõstsin tiiva alusmist otsa…
Siin on veel originaalis…12 cm alt sisse lõige ja tõstsin tiiva nurga üles poole….seda pilti veel ei ole. Kui järgmine kord garaasi pääsen ja ära saab lõpetada siis on võimalik näha kah. Ise asi kui palju fotodelt aru saada on seda väikest muutust.
Kasutan siin kohal oma venna sõnu, kes oma mosse teema alguses mainis ka, et oodata on aeglast edenemist( kuigi te saite imestada tema puhul hoopis vastupidist). Mul veel miljon muud projekti käsil ja töö ja maja kallal veel nokitseda ja sauna tahaks ka tegema hakkata varsti. Aga päevad on pikad ehk ikka jõuan tegeleda iga asjaga. Vähemalt asi edeneb, millega ise olen rahul. Üritan planeerida ette ära juba salongi, armatuuri ja istmeid ja mudi asju mida vaja on. Ja kindlasti on asju , mis koha pähe ei tule…Ma pole mingi ekspert ja kõik asjad tulevad läbi kogemuste ja katsetamiste. Kõige suurem must maa minu jaoks on elektrisüsteem aga kuna kõik väidavad, et see on lihtne siis katsetan sellegi ära kui aeg sinna maani jõuab.
Poeg juba küsis, et millal mossega sõita saab…naljatilk…Endine ülemus ütles mulle….vaat…praegu on sul mosse igati romu ja kole aga naine on ilus…..kui kunagi mosse valmis saad siis on on mosse ilus ja kena aga naine on kole ja romu…tema on kah mul üks suur naljamees.
Kunagi sain omale väidetavalt 150 km sõitnud mootori ühelt pooleli jäänud projektil. Keegi tahtis seda mootorit aretada Mazdale peale. Plokikaane on äralihvinud siledaks, et mossele viitavaid kirjasid kaanelt eemaldada. See on nüüd mingi aeg seisnud ja ehk peaks selle käsile mingi aeg kah võtma ja üle käima…võib olla siis kui kere töödega valmis on. Loodan vendade peale kah, et nad appi tuleksid mootorit tegema…nendel juba kogemusi palju siis läheb libedamalt.
See siis plaanis ära kasutada. Mis tekitab hetkel murepilvi, sest tean kui keeruline on dokumente korda saada, et see mootor ära registreerida….kui just enne valmimist see uus seadus ei suudeta vastu võtta…eks me kõik seda ootame ja loodame. Läheks elu kergemaks.
Palju varu osi on puudu kah hetkel aga tegelen nende sebimisega kah nii kui aega ja võimalusi on.
Gardaani lühendamine planeerimisel ja firma otsimisel kah hetkel.
Nüüd paus nokitsemisel kuniks järgmine kord mosset paitama pääsen. Niikaua saab mõtteid ja plaane heietada. Ja vaadata ja lugeda mis muu rahvas arvab asjast. Kui muud ei ole siis vähemalt üle hulga aja üks 401 teema esile tulnud. Proovin sammu pidada ja nokitseda mosse kallal nii palju kui võimalik on ja rahakott kah lubab.
Rõõmsat kevadet kõigile mosse huvilistele…eelmine nädal oli päris hea juba tegutseda kui garaasi uks lahti ja päike sisse paistis…Igasugused kommentaarid ja ettepanekud on teretulnud. Eks kriitika on kah üks edasiviivaid jõude nagu ka kiitusedki!!! Paljudel ju kogemusi rohekm ja näevad asju teise pilguga. Siis on hea kuulda mida teistelgi öelda on.
Kui midagi algus loosse unuistasin lisada siis saab seda alati juurde kirjutada, kui meelde tuleb midagi või kui kellegil küsimusi tekib.