Järgneb...
Jutt jäi siis eelmine kord pooleli seal,kus mootor sai autole peale pandud...
No esimene sõit oli päris põnev. Algul ajas vingu igalt poolt aga siis kärssas kõik üleliigne kollektorilt ja sumpsitorult. Panime siis kapoti koos sõbraga peale ja kohe sõitu. Isu oli teada saada,et kuidas siis ka on.

Tõmme oli maru hea. Kohe ratas ringi ja minek hea. Kohe sai ka selgeks,et mootor lärmab päris kenasti. Ja üllatus,üllatus-sõidu aeg taga paras sinine suits. Ja üsna pidevalt. Kohapeal tiksudes nagu väga ei olnud. Tuuritades aga sai asi selgeks,et midagi on päris viltu. Olid algsed kahtlused,et asi pole veel sissetöötanud. Jätsime algul asja nii,et sõidan pisut ringi ja sõidan sisse. Seda sai siis tehtud kohalikel teedel päris edukalt. Sai uristatud sadakond kilomeetrit siia-sinna,maale-linna...

Aga pikapeale süvenes kahtlus,et asi ei ole ikka õige,midagi tuleb ette võtta. Sai mõeldud kõik variandid hoolikalt läbi,et mis suits ja kuidas jne. See,et ma õhtul külavahel mööda kitsast teed sõites peeglisse vaadates nägin sinist suitsupilve.......ajas ikka tuju nulli küll. Mootorile sai pandud uued rõngad,küttepump käis kõvade tegijate juures Oisus remondis..... klapid tegi Viljandi proff Jüri jne.... ja oma-arust tundus kõik hästi tehtud. Otsustasin mootori maha võtta ja nuiad välja tõmmata. Õppind riistad ja .....ja võtsimegi sõbraga uuesti mootori maha. Tõin bussiga mootori eraldi koju ja kukkusin plokikaant maha võtma. Sain sellega hakkama ja järsku märkasin,et misasja? Sisselaskes õli leemendab..... mida krdit. Võtsin klapid siis ühekaupa lahti ja uurisin asja. Võtsin algul ühe ja ei midagi. Tundus,et klapisääretihend on paigas ja kõik õige. Järgmise klapi lahtivõtmise järel selgus püha tõde- klapivedru taldriku,see mille sees on poolkuud,selle koonuses auk oli hoopis suurema läbimõõduga ja vaadates vastu valgust samal ajal,kui klapisääretihend paigas---valgus paistis läbi.....tihendi ja taldriku vahel oli tühi koht..... Peale selle oli ka meistri poolt pandud plekiga klapisääretihend puruks. Samuti teiste klappide tihendid. Seega-viga sai tekkida sellepärast,et algul tihendeid paigaldades ei olnud teada see asjaolu,et nende jaoks ei ole ruumi....... puksi ja taldriku vahel.
Välise vaatluse tulemusena ei saanud öelda taldriku kohta,et see oleks mõne teise mootori küljest võetud või oleks juurde treitud. Pigem kas siis kulunud või praakdetail. Sama lugu oli kahel sisselaskeklapil.... seega sealt see sinine suitsuke tuligi. Kõige hullem oli aga see,et õlitase ei vähenenud trastiliselt. Ei osanud arvatagi,et sellise asja pärast nii meeletu sinine suits... See on selge,et klapikambri kaane all lendab õli nii et larab. Klapimeister oli teinud oma töö küll korralikult aga ei tabanud ka tema,et tihendi ja taldriku vahel tükk tühja maad...... tegijal juhtub ikka!

Egas minagi kehvem mees pole....
Kuna juba mootor oli maas,tõmbasin ka nuiad ühekaupa välja ja kontrollisin üle. Midagi halba ma ei näinud. Siiski,võtsin nõuks teha natuke ratsi-treisin ülemisi õlirõnga sooni veel laiemaks ja panin terasrõngaid igale kolvile lisaks kolm tükki...

Kuna sooned nagunii laiemaks loksunud ja kolvid ka juba teises nooruses...ei olnud midagi kaotada. Nüüd tagasi vaadates sai tehtud õieti. Praegust suurt õli mootor ei võta. Olen küll juurde kallanud aga seda üsna vähe. Vast poole liitri jagu 3000 km. peale. Kui sedagi.
Mootorit uuesti kokku pannes jälgisin,et kolvirõngaste lukukohad ja rõngad üldse saaks oma vana koha peale tagasi. Selleks märkisin markeriga kõik rõngad ja lukukohad ära. Klappe tagasi pannes panin peale mingid Mosse klapisääretihendid veel lisaks,sellised kübara moodi.... nii igaks juhuks. Ja kui mootor kokku sai ,panin jälle kauba-aluse peale käima.
Tulemus oli muidugi parem,kuid ikka viskas vaikselt sinist suitsu. Vähem küll aga ikkagi. Joristasin siin mootoriga nii ja naa aga ei midagi paremat. Otsustasin maha võtta sisselaskekollektori. Nüüd nägin mootori töö ajal,et mis toimub. Oli küll valge aeg aga vaade suht pime ja kitsas. Võtsin siis abiks hea väikse taskulambi. Vaatan,kõik nagu korras aga mingi aja jooksul tekib klapi juhtpuksi otsa peale tume rant. Niipea,kui tuuritasin,oli see kadunud! Assa! Kätte sain su vaenlase! Vaat kus lakekrants. Mina annan talle head õli ja lakub seda nagu näljane....

Võtsin klapikambri kaane uuesti maha ja kuna mul oli üks veneaegne klappide lahtisurumise abinõu,otsustasin seda ka kasutada. Võtsin siis kahel sisselaskel vedrud maha ja näen--lausa tihendile pähe löönud. Seega-üleval on nii vähe ruumi,et ei kannata isegi seda tihendit panna. Asja lahendasin nii- mul oli ühe vana 4.107 klapisääretindid mis olid päris head veel. Lõin need sisse. Hiljem leidsin GAZ-53 või Volga samasugused sääretihendid,mida annab edukalt kasutada. Nüüd hiljem pean tõdema,et kui järgmine remont peaks tulema,käian juhtpukse ülevalt millimeetri jagu maha. Sel juhul saan kasutada kindlasti ka teisi sarnaseid tihendeid ja pole hirmu,et puruks tambiks. Mis puutub selle mootori klapi juhtpukse siis need ei olnud ülemäära kulunud,nüüd takkajärgi targutades võib õelda,et oleks tulnud ikka täitsa uued panna ja ka klapid,sest ka klapisääred olid juba kulunud. Aga muidugi pole asi hull ja vast sõidab selle lauluga ikka 100 tuhhi ära.
Selle mootori üks kapriise on siis klapisääretihendid..... poleks arvanudki... Samas minu LT-bussi Perkinsil seda häda jälle pole. Seal on samamoodi ainult kummikübarad...ja sedagi ainult sisselaskeklappidel. Ja sellest piisab. Eks siis igal omad hädad...
Järgneb......