1. leht 2-st

AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 24 Juun 2019 22:54
Postitas janar@kooperatiiv.ee
Olen astunud mossmeeste ridadesse ja pajataksin siinkohal lähemalt sellega seonduvatest asjaoludest. Jutu sisse on põimitud ka valik küsimusi kogenumatele, millele vastuste pakkumise eest olen tänulik. Joonisin ka alla, et paremini eristuksid. Pardon juba ette, kui siia küsimuste hulka satub juba mõni eelnevalt lahatud teema – proovisin erinevates sõnastustes otsingut teostada, kuid võib juhtuda, et arutelu on käinud mõnd muud terminit kasutades, mida ma otsida ei osanud.


Eellugu
Veneaegsete masinatega olen ikka hästi läbi saanud, juba sellest ajast, kui nendega sõitma sai õpitud. Seega on mind alati saatnud kiusatus sellest žanrist hobiauto teemadel. Osaliselt olen seda hobi realiseerinud mõõtkavas masinate kogumisega, mis jõudis ka hiljuti temaatiliste vitriinide ehitamiseni, ent isu nõuab ju ikkagi ka masinat, mis liigub ja häält teeb.

Pilt

Kui lapsepõlves sattusin pigem Žigulide ja GAZikute rooli taha, siis umbes paarkümmend aastat tagasi sattus meile maakoju üks Mosse 2140, millele sai aastakese jooksul kohalikel pisikestel teedel sportlikku koormust antud.

Pilt

Nii et isu oma Mosse järele ei ole sellest ajast saadik kuigivõrd raugenud. 8 aastat tagasi võtsin teema päevakorda ning hakkasin endale Mosset reaalselt otsima. Eelistuseks just 2140, mis tekitas lihtsalt kõige enam nostalgiat. Kuna suurem osa müügololevatest isenditest olid moderniseerimisjärgsed, vähema kroomiga, siis õnnestus juba kroomrandiga iluvõre ette ära hankida – lihtsalt hullult meeldib see tumeda tagapaneeli ja kroomitud iluvõre kooslus. Aga läks nii, et hoopis õnnestus saada endale Žiguli 21013, mida hakkasin jõudumööda tegema, kuni see ühele noortekambale sedavõrd imponeeris, et nad selle nurgaakna kaudu avasid, käima panid ning edasiste kilomeetrite käigus selle masina elutee ka lõpetasid.

Käisin ka paari GAZ 24 vaatamas, kuid ühes ei saanud hinna teemadel kokkuleppele ning teine oli pisut liialt kulunud konditsioonis.

Mõned aastad tagasi sattusin Orissaares kokku ühe tuttava inimese isa kollase Mossega, mille ta oli omal ajal uuena ostnud ning mis senini hea tervise juures hoitud. Oli selline viisakas seisus ja igapäevakasutuses 1982a moderniseerimisjärgne 2140. Kui möödunud sügisel selgus, et Mosse omanik on nõustnud lõpuks välismaa masinaga kohanema ning Mosse läheb müüki, siis panin mõtte idanema ning ega see mõte päriselt rahu ei andnudki. Tegime nüüd suve hakul kaubad ning tõingi Mosse tagasi pealinna, kust ta kviitungi järgi täpselt 37 aastat ja 18 päeva tagasi toodi.


Nüüd minu Mossest lähemalt.


Pilt

Pilt

Pilt

Seisund
Iga-aastaselt on tehtud roostetõrjet, aga eks värvi peal ikka värviparandusi ja mullitavaid kohti leidub. Põhi peaks korralik olema üldjoontes. Ainult piduritorud oleks vaja vasksete vastu vahetada. Sel teemal siin foorumis ka erinevaid jutte olnud. Kuidas teie tänane kogemus ütleb – kas mõistlikum on oodata, kuni mingi vasest komplekt müüki satub, või on keegi leidnud meistri, kes standardised varuosapoest ostetud piduritorud suudab mossele alla aretada? Ma olen küll üht-teist mootori koha pealt teinud, aga rooli ja pidurid ning mõningad peenhäälestused jätaksin meistrite teha.

Mootor töötab tühikäigul väga puhtalt ning läheb väga hästi käima. Ainuke asi, et kiirendamisel, eriti kolmanda ja pisut ka neljanda käiguga, kipub kakkuma ning vahele jätma. Sestap süvenen lähipäevil karpa reguleerimise teemasse.

Käigud lülituvad täpselt, kuid pikemal sõidul nagu kaoks hoovastikul määre ära – ei liigu kang enam vabalt, vaid suht raskelt. Mul oli kunagi ammu ühel Mazdal selline viga, et hoovastikumääre kulus ära ning käigukang pidevalt krudises liigutamisel. Kui kellelgi veel sellekohaseid kommentaare, siis need igati teretulnud.


Plaanid
Lühidalt – rallit ei plaani sõita, museaali ei kavatse ka ehitada, plaadimängijaid ja ekraane pole samuti isu kuhugi peita. Tahan teha eheda ajastukohase masina – sellise igapäevakonditsioonis, nagu meil omal ajal ringi sõitsid. Läbivat roostet üritan vätida, aga päris prillikiviks ei hakka ka ajama. Tõsi küll, pisut ketserlikult. Ketserlus selles mõttes, et tahaks ta umbes pool aastat ajas tagasi viia – kruvin külge kroomrandiga iluvõre, värvin tagatulede vahelt mustaks ning kinnitan parempoolse tagatule alla 1500 sildi. Samuti tahaks panna külge kilbikinnitustega veljed, et ka kroomkilbid kenasti koos võrudega masina küljes koha leiaksid. Küsimus: kui keegi on pannud oma Mossele valuveljed ning kilbikinnitustega Mosseveljed ja ka kilbid on üle, siis võib mulle teada anda, ehk saame kaubale.

Ketserlus seineb täpsemalt selles, et tulemuseks on hübriidversioon moderniseerimiseelsest ja -järgsest, sest näiteks esiustele nurgaaknaid ei hakkaks jällegi tekitama (Vt ka ülaltpoolt, mis omal ajal mu Žiguliga juhtus:-)). Kuigi Vene autotööstuses oli tavapärane, et sõidukite moderniseerimise käigus tulid päris mitmete kuude jooksul välja uusi ja vanu juppe läbisegi sisaldavad partiid, siis minu poolt kirjeldatud speciga Mosset ei ole ilmselt siiski kunagi tehasest väljunud – mulle teadaolevalt lõpetati tagapaneeli värvimine kõige esimeses järjekorras ära. Ni et ajaloolise korrektsusena võib siis minu Mosse puhul olla lihtsalt tegu faceliftieelse masinaga, millel keegi lasi kasti Vana Tallinna ja välismaa kilekoti eest uut tüüpi uksed panna.

Salongis tahaksin paigaldada ajastukohase kassettmaki, milliseid mul veel Žiguli aegadest mitu tükki olemas, sest just kahisevalt lindilt kostuv süntesaatorimuusika sobib minu meelest vene masina mürinaga kõige paremini kokku. 2140 puhul aga satun teada-tuntud probleemi otsa – kuhu see paigaldada?

Ideaal oleks teha olemasoleva raadio auk suuremaks ning liigutada kojameeste lüliti üles, praeguse tühja lüliti koha peale. Olen vene foorumites jälginud, et enamjaolt surutakse makid kuhugi armatuuripaneeli parempoolsesse serva. Mulle nii ei meeldi – tahaksin, et makk asuks sümmeetriliselt ventilatsiooniavade kohal. Ma ei ole tänase seisuga veel armatuuri maha kakkunud, aga saan netist leitud piltidelt aru, et kusagil seal kojameeste lüliti taga paikneb üks kerevärvi metalltala ning pildi järgi tundub, et see jääb minu poolt kirjeldatud plaani kohastele raadiokorpusele lihtsalt ette? On keegi selle läbi teinud? Kas sünnib kerejäikusele või millelegi muule suur kahju, kui see metalldetail läbi saagida?

Pildid Internetist:

Pilt

Pilt

Igaljuhul, kosmeetilise külje pealt käputäis ajastukohast tuuningut plaanin installeerida – kojameeste plastikspoilerid ning punutud roolikate näiteks. Aga sellest sünnivad pildid jooksvalt.

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 25 Juun 2019 06:59
Postitas Martin2140
Piduritorudega lihtne. Võtad vanad alt ära ja enamustes autoremondi töökodades lõigatakse sama pikkus välja ja pannakse õiged stutsid otsa ning siis ise painutad seda auto all.
Käigukangi hoovastikul võib mingi kivi aegajalt kuskile vahele minna. Ning igaks juhuks võib käigukasti õli ka üle vaadata.

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 25 Juun 2019 09:18
Postitas wax
Mida meest siin näha :hail Welkamm :D
Piduritorudega on väga lihtne. Kui omal otste tegemise riistapuud pole, siis lähed aga vanad torud näpus Pidurimeistri OÜ-sse Veerennis, ning teevad sulle kohapeal ootetööna uued valmis. Sulle jääb vaid auto alla painutamise ja hiljem õhutamise rõõm.
Käigukastihoovastik vajab ilmselt uusi pukse. Saad neid näiteks Härma 1 keldripoest. Ka paljusid muid mossejuppe tasub ennekõike just sealt küsida.
Muidu aga - kui jääd millegiga jänni, siis Linnuvabriku mossegaraaži uksed on sulle alati avatud :beer

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 29 Juun 2019 12:36
Postitas janar@kooperatiiv.ee
Pean tulema jah. Täna hommikul olid tilgad karteripõhjal ja laik all :D

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 29 Juun 2019 19:20
Postitas Martin2140
janar@kooperatiiv.ee kirjutas:Pean tulema jah. Täna hommikul olid tilgad karteripõhjal ja laik all :D
See ju lihtne tuvastada kust tuleb. Brake-ga kogu mootor puhtaks, ja siis vaatad kust tuleb.

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 30 Juun 2019 15:11
Postitas janar@kooperatiiv.ee
Häbiväärsel kombel tuvastasin, et tegu oli hoopis jahutusvedelikuga. Lõdvikuklamber oli läbi roostetanud ja ajas läbi. Lihtsalt lahustas oma teel kuivanud õli-tolmu segu lahti ja seetõttu paistis kiiruga kaltsuga üle tõmmates täpselt õli värvi. Panin nädalavahetuseks anuma alla ja elu läks avastuse tulemusena ilusamaks.

Ikka veidi aega võtab üle kuue aasta taas vanamasinat lugeda.

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 19 Aug 2019 17:04
Postitas tanello2
autoraadiost rääkides, siis kõige ajastukohasem on "tissidega" lääne kassett raadio, neid toodeti FM sagedusel isegi Ensv aegadel.

Kuna sul juba on armatuuris raadio auk sisse saetud (algselt oli selle koha peal väike AM raadio) siis ilma ümberehitust tegemata saaksid sa ajastukohase "tissidega" raadio täpselt samale kohale tagasi panna (on standardsed 1:1-hele). Kui sa nüüd sümmeetriat taga ajad, siis ma pead ei oska anda, aga söber Hendrikule panime "tissidega raadio" selliselt sisse, et puurisime ainult tisside jaoks augud armatuuri ja tegime originaalraadio auku ainult niipalju suuremaks, et kassetti osa ka läbi armatuuri tuleks, seejärel armatuuri seestpoolt paigaldasime raadio ära. Puurimisjäljed ja muu "porno" katab kinni "tissidega raadio" esipaneel, mille paigaldus käib salongi poolt. Ainuke ohverdus mille pidime tegema, oli et jah 2140-nel on millegipärast eriti värdjalikult suur kojameeste lülitusmehhanism , mis ei mahtunud enam omale kohale ära, selle tarvis tuleb valida meelepärane koht ja uus auk puurida lihtsalt.

EDU!

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 21 Aug 2019 14:12
Postitas väikevend
Mis asi on "tissidega raadio"? Palun pilti!

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 21 Aug 2019 16:18
Postitas marek
väikevend kirjutas:Mis asi on "tissidega raadio"? Palun pilti!
Rahvakeeles kahe suure nupuga raadio

Re: AZLK 2140 1982 janar@kooperatiiv.ee

Postitatud: 21 Aug 2019 19:57
Postitas janar@kooperatiiv.ee
Mul päris mitu ajastukohast tissidega kassettraadiot olemas. Eks siin see väike sümmeetriaprobleem tekibki sellest, et kui kassetiosa sinna raadioauku toppida, siis see parempoolne raadionupp jääb päris räigelt serva vastu. Kas sul, tanello pole pilti sinu poolt mainitud aktsiooni tulemustest, mida Hendrikule tegite?

Ülalpool oli mul ka näide, kus keegi on suutnud raadio täpselt vendiavadega samale joonele paigutada, aga olen aru saanud, et selle tugitala läbisaagimine, mis selleks vajalik on, ei ole kuigi soovitatav.

Olen näinud ka kunagi ostas müügil ühte minisuuruses kassettmakki, mis oligi sama suur kui seesama mosse ja 2101 originaalraadiod. Aga seda suurust ei oska millegi järgi isegi ebayst otsida.