Sügise alguses tekkis natukene aega, et alustada isa mosse projekti kajastamist.
Moskvich 401
Projekt algas tegelikult 2020. aasta detsembris kui Viljandi lähistelt sai toodud auto isale juubeli kingiks. Esiene aktiivsem periood algas 2021. veebruaris. Tookord sai puhastatud salongi põhi ja alustatud keevitustöödega. Auto, mis algselt tundus suhteliselt viisakas ja vajas üksnes ülevärvimist, kujunes parajaks keevitustööks. Üsna pea hoog rauges ja auto jäi garaaži seisma. 2022. aasta novembris sai auto uuesti ratastele ja põhi värvitud. Tookord oli vaja ruumi teha 2138-le, et see talvega kokku saada ja 401 läks teise garaaži seisma. Kuna auto oli silma alt ära jäi projekt pikemaks ajaks seisma. Vahepeal kui auto seisis sai tellitud Ukrainast uued karbid, sest vanad olid suvaliselt väänatud ja epoliimiga tasandada proovitud plekid, mis prügisse läksid. 2024. juunis sai mosse kallal uuesti tööle hakatud, sest automaksu tulek motiveeris tegutsema. Septembris sai valitud värv ja värvitud kapotialune. Plaani kohaselt pidi mootoriks tulema 2138-st üle jäänud 408 mootor, mis kerge remondi järel võiks sobida. Paraku selgus et silindrid on kulunud ja puurimine läheks mõtetult kalliks. Õnneks oli autoga kaasas 402 mootor. Kepsusaaled olid uued valatud ja raamsaaled olid ka korralikud, seega sai see mootor kokku pandud lootuses, et see ka käima läheb. Siis sai mootor peale tõstetud ja jätkatud keretöödega.
Algusest peale on probleemiks olnud vasak esiuks, mis kuidagi tagumisega ühele joonele ei saanud. Selgus, et karpide remondi käigus olid uksepostid paigast ära. Selle tagajärjel sai vasak B-piilar lahti lõigatud ja tahapoole liigutatud, millega sai ukse enam vähem paika. Lisaks on parema poole karp lühem tehtud, sest peale uute karpide peale panekut ulatus karbi tagumine ots natuke koopasse sisse. Paremat külge ei hakanud lahti lõikama ja isa ütles, et tuleb selline nagu tuleb.
Auto toomine
2024 juuni
uksejoon enne muudatusi
Kui jätta kõrvale nõukaaegsetest kehvadest keretöödest tingitud detailide mittesobivus, siis enim probleeme on valmistanud lekkiv radiaator. Peale lootusetuid katseid vana radikat parandada, sai valitud suzuki swifti radiaator millele tegime uue raami. Peale mustaks värvimist on kaugelt täitsa sobiva välimusega.
Asendamist vajasid ka esituled, sest üks oli mõraga ja polnudki plaanis 100% originaali teha. Sobivaks osutusid VAZ 2101 H4 pesaga tuleelemendid mis väikse ääre lisamisega sobisid tule raamidesse. Lisaks sai lisatud esimesed suunatuled, sest nii on 401 natukenegi kasutatavam tänapäeval ja juba varem olid paigaldatud tagumised Pobeda tuled. Kuna esimesed poritiivad tundusid mingi hetk uued saadud, siis puudusid ka suunatule avad ja valitud said GAZ 51/69 suunad. Paigaldamisel sai eeskuju võetud filmi “Moskva pisaraid ei usu” 401-lt, millel suunad on paigaldatud stange külge.

kaader filmist (kollasega tähistatud suunad)
Elektrisüsteem on praegu 12 volti ja kasutusel on 412/2140 generaator koos tänapäevase laadimisreleega mis on paigaldatud RR362 relee korpusesse. Tänu sellele on valgustugevus tuledel normaalne ja pirne ka lihtsam leida. Juhtmestik sai vana järgi uus veetud ning juhet kulus ligikaudu 100m mis on üllatavalt palju arvestades tulede hulka originaalis. Ka kaitsmekarp sai uus, Hella toodangu seast, mis on mõõtudelt ja välimuselt täpselt sama originaaliga.
laadimisrelee lahendus
kaitsmekarbid
Kevadeks saime auto liikuma ja alates maist on auto arvel, seda küll kahjuks kalli registreerimismaksu hinnaga, aga vähemalt kasutatav. Kasutamisega tulevad alati välja ka probleemid. Esimesi sõite tehes selgus, et käigukast vajab taastamist. Laagrid olid Kavialis olemas, aga osandamise käigus purunenud silumiinist tagumine korpus purunes ja uue leidis oma varudest üks 400-420A omanik Lõuna-Eestist. Esimesel ülevaatuse saamise katsel sai selgeks, et pidurid mis juba enne tundusid nõrgad, pole piisavad, seega hakkas pikk jamamine piduritega. Selle jooksul on katsetatud kahte peapumpa ja hooldatud/remonditud kõik töösilindrid ning üks isegi vahetatud. Lisaks otsustas, täpselt enne Maanteemuusemi sünnipäeva puhul toimunud paraadi, kinni paisuda üks pidurivoolik, mida õnneks oli võimalik soetada Ristmiku autovaruosade poest. Hiljem sai välja vahetatud ka ülejäänud kaks voolikut, sest järgmiseks lõpetas vedelikku läbilaskmise tagasilla voolik ja liigse surve tõttu sai hukka pidurimansett, millega kaasnes järjekordne peapumba remont. Siin tooks välja et on erinevusi ka piduri peapumpade detailides nimelt tagumine mansett ja selle vastav soon kolvil on ajas muutunud. Selle tõttu tuli mitu korda pumpa uuesti lahti võtta sest lätist saadud manseti komplekt sobis kokku teise kolviga, kui see mis sees oli. Järgmisena andis märku diferentsiaal, mille tigu oli kaotanud mõne hamba ning taldrikul olid samuti tükid väljas. Uus oli õnneks autoga kaasa tulnud kastides olemas ning siiani tundub suht korralik olevat. Igatahes augustist on ülevaatus peal ja aasta muretu.
välimuselt sai kokku veebruaris

Maantemuuseum 25
Moskvich 2138
2138 sai suvel uued esimesed logarid ja sai hakatud katsetama istmekatete õmblemisega. Tehnilise poole pealt on ainus mure on tundmatu klõbin ja natuke lekkiv väljalase. Muus osas kulgetud muretul igapäevaselt ülikooli, kui välja jätta üks avarii, kus Renault kaubik 2138-le tagant sisse sõitis. Õnneks toimus otsasõit aeglasel kiirusel ja kahjud vähemalt mossele tunduvad olevat pigem kergemat sorti ehk plekid arvtavasti vahetamisele ei lähe.